Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah

The challenge of using Quizlet in teaching Chinese characters for Mandarin language courses as a foreign language at Universiti Malaysia Sabah

Authors

  • Shiaw Phin Chee Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah
  • Ruth Hui Hui Chua Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah
  • Ing Ket Yong Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah

DOI:

https://doi.org/10.33102/alazkiyaa94

Keywords:

Quizlet, pembelajaran dalam talian (e-pembelajaran), pembelajaran aksara Cina, cabaran

Abstract

Pandemik COVID-19 telah mengubah sepenuhnya mod pengajaran dari pembelajaran bersemuka dan pembelajaran teradun (Blended learning, BL) kepada pengajaran dalam talian atau e-pembelajaran (E-learning). Selain menghadapi cabaran asas seperti pencapaian dan kestabilan rangkaian internet, hasil pembelajaran juga dipengaruhi oleh kemahiran guru dalam menggunakan teknologi pendidikan moden dan sikap pembelajaran pelajar. Sejak tahun 2016, Kursus Bahasa Mandarin di Universiti Sabah Malaysia (UMS) telah menggunakan Quizlet sebagai alat pembelajaran aksara Cina dalam talian. Ketika dilanda pandemik, pembelajaran dalam talian secara bersemuka (Synchronous Learning) ataupun secara tidak bersemuka (Asynchronous Learning) telah mengatasi masalah jarak dengan membolehkan pelajar belajar serentak dan mengatur waktu pembelajaran secara bebas. Namun, terdapat kekangan seperti kelajuan Internet dan sikap pembelajaran pelajar turut mempengaruhi keberkesanan pembelajaran pelajar dalam menguasai aksara Cina. Kaji selidik  dijalankan bagi melihat isu dan masalah penggunaan Quizlet yang dihadapi oleh pelajar Kursus Bahasa Mandarin kohort tahun 2022 di UMS yang pernah mengalami pembelajaran serentak dalam talian semasa pandemik di peringkat sekolah menengah dan kelas fizikal di universiti selepas pandemik. Maka, hasil analisis kajian ini dapat memberikan rujukan bagi pengajaran aksara Cina dalam talian dan luar talian bagi kursus Bahasa Cina sebagai bahasa asing.

References

Jing. Xia. (2015). Trends in the application of modern educational technology in teaching Chinese as a foreign language Wuhan: China University of Geosciences Press.

Nguyen Trong Luan, N. T. (2023). Perceptions of university students on using Quizlet in self-study. . TEM Journal. Volume 12, Issue 3, , 1706-1712.

Perkins, D. (1991, May ). Technology meets constructivism: Do they make a marriage? Educational Technology, Vol. 31, No. 5, 18-23.

Pham, A. T. (2022, April). University students’ perceptions on the use of Quizlet in learning vocabulary. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 54-62.

Sanosi, A. B. (2018). Sanosi, A. B. (2018). The effect of Quizlet on vocabulary acquisition. . Asian Journal of Education and e-Learning, 6(4), 71-77.

Suo, Y. J. (2017). Vocabulary acquisition through Quizlet by Mandarin language learners: A case study in USIM. In B. Kurniawan & O. Xiao (Eds.), Proceedings of International Conference on Chinese Language Learning , 98-106.

Wang, L. C. ((2021)). Effects of Quizlet-based learning activities on American high school students’ beliefs and confidence in learning Chinese as a foreign language. International Journal of Technology in Teaching and Learning,17(1), 18-37.

Xun, Liu. (2002). A brief introduction to teaching Chinese as a second language. Beijing: Beijing Language and Culture University Press.YunFu, Li. (2014). Ciri Aksara Cina dan Pengajaran Aksara Cin. World Chinese Teaching, V 3.

Zhan Zehui, L. X. (2009). Blended learning definition, strategies, current status, and development trends—A case study with Indiana University, USA. China Educational Technology, 1-5.

Published

24-04-2024
CITATION
DOI: 10.33102/alazkiyaa94
Published: 24-04-2024

How to Cite

Chee, . S. P., Chua, R. H. H., & Yong, . I. K. (2024). Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah: The challenge of using Quizlet in teaching Chinese characters for Mandarin language courses as a foreign language at Universiti Malaysia Sabah. Al-Azkiyaa - International Journal of Language and Education, 3(1), 39–60. https://doi.org/10.33102/alazkiyaa94

Issue

Section

Articles